Ik ben, net als velen met mij, nieuwsgierig naar hoe de GGZ-praktijk er na de invoer van het zorgprestatiemodel uit gaat zien. Wat merken we er straks van in de behandelkamer, in de dossiervoering, bij de administratie en in de facturatie?
Het landelijk programma komt naar je toe
Als er geen corona was geweest, hadden we mogelijk presentaties in het land gehad, nu blijven we op afstand van elkaar. We kruipen opnieuw achter het scherm, en nemen op die manier kennis van de nieuwe ontwikkelingen.
Ik heb daarom vanochtend het eerste van drie webinars gevolgd, georganiseerd door het Landelijk Programma Zorgprestatiemodel.
Door een technische fout kon ik helaas zelf geen vragen stellen, dus volgende week haak ik weer aan. De presentatie van Cornelis Jan Diepeveen, de programmamanager, gaf een eerste inzicht in hoe het model is opgebouwd.
Zo vertelde hij dat de zorgvraagtypering op basis van de (verkorte) HoNOS+ zal plaatsvinden, maar dat de regiebehandelaar uiteindelijk het zorgvraagtype bepaalt. Ik denk dat velen tevreden zullen zijn dat dit niet enkel op basis van software zal plaatsvinden.
Ik ben zeer benieuwd hoe de administratie en de facturatie er straks uit moet gaan zien, daar is naar mijn idee nog veel onduidelijkheid over. Niet alleen bij mijzelf, maar ook bij de verschillende partijen. Het kan zijn dat ze er onderling nog niet over uit zijn, of dat ze nog niet aan toe zijn aan dergelijke details.
Blijven de omzetplafonds zoals we die nu kennen overeind in de nieuwe systematiek?
Hoe zullen zorgverzekeraars sturen op kostenbeheersing na invoer van het zorgprestatiemodel?
Naar mijn mening werd ook hier niet duidelijk een uitspraak gedaan. De zorgvraagtypering legitimeert de kosten, zo zou kostenbeheersing op de feitelijke behandeling moeten plaatsvinden. Er zal dus nog steeds een kostenbeheersing plaatsvinden, maar op welke wijze blijft de vraag.
We kunnen niet zonder het EPD
De hoop werd uitgesproken dat de softwareleveranciers het script voor de zorgtypering op basis van de HoNOS zullen integreren in de EPD’s om zo de dossiers en administratie overzichtelijk te houden.
Het gebruik van een elektronisch patiëntendossier wordt bij de invoering van het zorgprestatiemodel steeds meer een noodzaak, zoals Judith Veenendaal van de LVVP ook aangeeft. Ik kan me voorstellen dat het invoeren van een EPD, en het gebruik ervan, niet altijd even soepel verloopt. Maar uiteindelijk ondersteunt het de GGZ-praktijkvoering.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij jouw EPD? Heb je behoefte aan (meer) ondersteuning in jouw GGZ-administratie?
Neem dan contact met me op, ik ondersteun en adviseer graag!
Je kan ook een reactie hieronder plaatsen, dan neem ik contact met jou op!