Er is gesuggereerd dat op logische evaluatiemomenten in de behandeling het zorgvraagtype opnieuw vastgelegd moet worden.
Maar wist je dat zelfs in de veldafspraken is vastgelegd dat op het eerste contactmoment na 1 jaar waarin niet is
ge-hertypeerd
, altijd zal moeten worden getypeerd?!

Dus het administratief verlengen van een DBC na 365 dagen hoeft niet meer te gebeuren – een ZPM-zorgtraject hoeft niet meer administratief gesloten en heropend te worden – maar minimaal 1 keer per jaar moet de zorgvraag (opnieuw) getypeerd worden.

In de beschrijving van de zorgvraagtypen (PDF) van het Programma ZPM zijn gesuggereerde reviewtermijnen opgeschreven per zorgvraagtype.
Zo heeft zorgvraagtype 01 een verwachte behandelduur van 8 tot 12 weken, met een gesuggereerde reviewtermijn van 12 weken. En zorgvraagtype 07 heeft een verwachte behandelduur van meer dan 3 jaar, met een gesuggereerde reviewtermijn van 1 jaar.

Voor zover mij bekend, wordt er nog niet actief gecontroleerd op het volgen van de gesuggereerde reviewtermijnen. De uiterste houdbaarheidsdatum van een jaar is in sommige EPD’s wel al vastgelegd als validatieregel – maar nog niet in alle EPD’s.
Ik ben het ook nog niet tegengekomen dat een verzekeraar een declaratie afkeurt wegens het overschrijden van het jaar, maar dat zit er vast aan te komen!

Ik ben heel benieuwd wat jij als lezer van de houdbaarheid van een zorgvraagtype vindt. Dit kan je doen door een reactie achter te laten op dit bericht.

En mocht jij ondersteuning wensen bij het bijhouden van de houdbaarheid van de vastgelegde zorgvraagtypes, of bij de algemene financiële administratie binnen het zorgprestatiemodel, reageer dan ook op deze tekst – of neem contact met mij op voor een vrijblijvend eerste gesprek!

Annemarie Ruijsenaars
Annemarie Ruijsenaars, becijferd

wanneer vindt hertytpering zorgvraagtype plaats?
Getagd op:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *