Welke datum moet eigenlijk gehanteerd worden als startdatum van het ZPM-traject?

Er zijn vele datums denkbaar die als startdatum van het traject zouden kunnen gelden. De datum van de aanmelding, de datum van het eerste contact, de datum van de pré-intake, de datum van de eerste intake, of de datum van de start van de behandelfase.

De projectgroep Zorgprestatiemodel heeft vastgelegd dat het zorgtraject start op de datum van de eerste zorgprestatie die wordt vastgelegd in het betreffende traject. In de meeste reguliere gevallen betreft dat dus de datum van het eerste consult.

zorgtrajectnummer

Elk zorgtraject binnen het zorgprestatiemodel wordt gekenmerkt door een zorgtrajectnummer.

In het Factsheet Zorgprestatiemodel (link naar pdf dd januari 2022) is uiteengezet hoe het zorgtrajectnummer in de praktijk wordt toegepast. De belangrijkste punten uit dat factsheet – voor de GGZ:

  • het zorgtrajectnummer is een unieke code van 8 + 4 + 4 + 4 + 12 karakters, deze karakters kunnen cijfers en letters zijn;
  • de startdatum van het zorgtrajectnummer is de datum van de eerste zorgprestatie die bij het zorgtrajectnummer is geregistreerd;
  • de startdatum van het zorgtrajectnummer wordt bij elke declaratie / op elke factuur vermeld;
  • wanneer blijkt dat je een ‘oude’ zorgprestatie aan het zorgtraject moet toevoegen, met een datum vóór de oorspronkelijke startdatum, dan moet je de startdatum van het zorgtrajectnummer aanpassen. Maar niet voordat dit in het declaratieverkeer is aangepast! Want ook in de oude declaraties/ facturen moet de juiste datum vermeld worden! Dus eerst alles crediteren, dan startdatum aanpassen, dan opnieuw declareren/ factureren.
  • bij onderaanneming/ onderlinge dienstverlening wordt gebruik gemaakt van hetzelfde zorgtrajectnummer;
  • wanneer cliënt verwezen wordt naar een andere zorgaanbieder, moet deze zorgaanbieder een nieuw zorgtrajectnummer aanmaken;
  • het zorgtrajectnummer wordt gesloten wanneer 365 dagen geen prestatie is geregistreerd, of eerder als de behandeling is afgerond;
  • wanneer een cliënt binnen 365 dagen na sluiten van zorgtrajectnummer terugvalt, is er sprake van recidive en wordt het zorgtrajectnummer heropend;
  • wanneer een cliënt met een nieuwe verwijzing terugkomt, of er zit meer dan 365 dagen tussen de laatste zorgprestatie en de heraanmelding, dan wordt een nieuw zorgtrajectnummer aangemaakt

zijn cijfers, nummers, codes, datums als abracadabra voor jou?

Ik leg alles graag in gewone taal aan je uit, zodat je het voldoende begrijpt om je werk te kunnen doen. Want jouw werk is veel belangrijker dan de administratieve eisen die eraan gesteld worden. Maar je hebt helaas wel te maken met die administratieve eisen om je werk te kunnen doen. Dus neem contact met mij op en dan kijken we samen hoe ik jou en jouw praktijk kan ondersteunen zodat jij jouw werk naar behoren kan uitvoeren, en je er nog voor betaald wordt ook!

Heb je een specifieke vraag waar je snel antwoord op wil, en denk je dat andere lezers ook wat aan het antwoord kunnen hebben? Laat een reactie achter onder dit bericht, dan reageer ik zo snel mogelijk!

Annemarie Ruijsenaars
startdatum zorgtraject zorgprestatiemodel
Getagd op:                                             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *