Maak gebruik van de volgende checklist om de veelvoorkomende fouten te voorkomen!
Ervaart jouw cliënt problemen bij het declareren van jouw facturen?
Dat wil je natuurlijk niet!
Jij hebt geen contract met de verzekeraar van jouw cliënt. Dus je stuurt je cliënt een factuur voor de geleverde zorg. Je cliënt declareert deze factuur en krijgt niets vergoed. De declaratie wordt afgewezen. Cliënt in de stress, jij met je handen in het haar – het is niet voor niets dat je geen contract hebt afgesloten: je wil deze rompslomp niet.
De ZPM-facturen moeten aan nieuwe eisen voldoen, andere eisen dan de DBC- en basisGGZ-facturen uit 2021 en eerder.
Ik heb een checklist opgemaakt om de veelvoorkomende fouten te voorkomen:
- is de AGB-code van de verwijzer correct gevuld?
let erop dat je de persoonlijke AGB-code hanteert, niet de praktijkcode. - is het label basis-GGZ correct opgevoerd?
- klopt de regiebehandelaar ?
een GZ-psycholoog enkel bij een gbGGZ-traject - is de setting goed ingevuld?
vooral bij mono vs. multidisciplinair is het belangrijk hierop te letten: wanneer stel je de setting bij? - bij een behandelconsult moeten diagnose en zorgvraagtype zijn vastgelegd
LET OP: diagnose is niet verplicht in geval van gb-GGZ!
LET OP: in geval van de privacyverklaring zijn diagnose en zorgvraagtypering niet verplicht - is het zorgvraagtype (ZVT) nog actueel?
Minstens eens per jaar dient hertypering plaats te vinden, soms zelfs eerder. Wanneer gedurende de behandeling de zorgvraag wijzigt, moet ook het ZVT opnieuw worden vastgelegd. Een zwaarder type verantwoordt een intensivering van de behandeling, bij een laagfrequente behandeling wordt ook een lager ZVT verwacht.
Ben jij nog een andere fout tegengekomen die hier niet tussen staat? Ik vul de lijst graag aan, voor jou en toekomstige lezers die ermee aan de slag kunnen. Geef hiervoor een reactie op mijn bericht onderaan deze tekst.
Heb jij slechte ervaringen met het factureren van je ZPM-prestaties en overweeg je om deze werkzaamheden uit handen te geven? Neem dan vooral contact (link) met me op voor een vrijblijvend gesprek: telefonisch, via beeldbellen om ‘ouderwets’ bij jou op de praktijk.