Zie jij er ook zo tegenop, de administratie rondom het declareren? Als het nou gewoon maar in één keer goed loopt. Dat de tarieven kloppen, de verzekeringsgegevens van de cliënt zijn bijgewerkt, dat de verzekeraarsgegevens in je EPD goed staan en dat het gewoon een kwestie is van indienen en geld ontvangen.

Krijg je regelmatig ‘nee’ op je factuur of declaratie? Weet je waar het in kan zitten?

Declareer jij via Vecozo? Dan moeten alle instellingen in je EPD goed staan. De uzovi’s moeten zijn bijgewerkt, gerangschikt onder de juiste zorgkoepel/concern. De contracten moeten goed zijn ingevoerd zodat de tarieven in het EPD overeenkomen met wat er in het contract is vastgelegd. Heb je bij alle productcodes / prestatiecodes de juiste percentages of tarieven ingevoerd?

Factureer jij via de cliënt? Dan moeten de juiste gegevens vermeld worden op de factuur. Weet jij aan welke minimale eisen een zorgfactuur in de GGZ moet voldoen?

Wat doe je wanneer een zorgfactuur of declaratie wordt afgekeurd door de verzekeraar? Steek je je kop in het zand tot je het geld echt nodig hebt? Stuur je dezelfde rekening koppig opnieuw in, in de hoop dat er een andere reactie volgt? Ga je in gesprek met de betreffende declaratie-afdeling?

Wat een gedoe, wat een werk.
En dat terwijl het eigenlijke werk nu juist achter de rug is. De cliënt is geholpen, de behandeling is afgerond. De huisartsenbrief is gestuurd, het dossier is compleet en gesloten. En dan nog die laatste horde. Het declareren. Het zou zo simpel moeten zijn, maar dat is het voor velen niet.

En helaas, uitstel betekent uiteindelijk afstel. Want als je te laat bent, dan wordt de declaratie niet meer in behandeling genomen. Sommige verzekeraars hanteren een deadline van slechts een aantal maanden na sluitingsdatum, andere zijn wat coulanter. Laat het dus niet te lang liggen, steek je kop niet in het zand.

Er is hoop: er is hulp!
Ik vind het leuk om me in dit soort dossiers vast te bijten. Om uit te zoeken wat er mist in het systeem, of de communicatie. Het is een puzzel, die opgelost kan worden, als je de juiste stukjes maar hebt. En ik geniet ervan wanneer het lukt om succesvol te factureren / declareren.

Dus laat ‘oude’ declaraties en facturen niet liggen, maar pak ze op. Of laat mij het doen! Stuur mij een berichtje of reageer onder dit bericht. Ik zal contact met je opnemen en ik ga voor je aan de slag!

Annemarie Ruijsenaars
declaratiewerkzaamheden: noodzakelijk kwaad?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *